Når mer enn gatenavn skal stemme

Bare fra en avisside i "Vestmar" fra 1912 er det mye å lære.

Jeg skriver. Jeg sjekker fakta. Jeg skriver igjen. Sjekker. Tar noen telefoner. Låner gamle bøker. Leser gamle bøker. Snakker med folk som vet og kjenner til…

Siden jeg jobber med en sann historie, er jeg svært opptatt av at det meste av rene faktaopplysninger skal kunne forankres i virkeligheten. Jeg ønsker jo å forholde meg til den reelle historien som ligger i denne kjempestore haugen med materiale som jeg har funnet, siden jeg mener den er så fantastisk at det er unødvendig å finne på så veldig mye ekstra. Jeg må selvsagt gå inn og beskrive følelsene rundt hendelsene, leve meg inn i hvordan alt kunne vært, men det vil og må bli ren fiksjon. Derimot ønsker jeg at rammen rundt fortellingen skal stemme. Hvis noen sjekker hva kjøpmannen på hjørnet ved torvet i Kragerø het i 1912, skal de finne ut at joda, det var Georg Sophus Wroldsen med telefonnummer 201. Veier og veibeskrivelser skal være korrekte, og seder og skikker skal være troverdige. Derfor må jeg stadig sjekke en liten detalj, lete på nettet – eller altså snakke med folk som vet.

Jeg har via kirkevergen i Kragerø fått kontakt med en svært hyggelig dame i Historielaget. Den første gangen skravlet vi i over en time. Hun kunne fortelle meg masse om livet i gamle dager, blant annet at jeg fortsatt har slektninger som lever der, og at det har vært mange jordmødre i slekten. Da kunne jeg fortelle at det måtte ligge til familien, jeg har jo en mor som har vært jordmor… Så nevnte hun at hun kjente en dame på over 90 som sikkert kunne fortelle meg enda mer. I dag har jeg kontaktet henne, og det ser ut til å bli ny tur til Kragerø en gang i neste uke. Kjenner jeg gleder meg allerede!

Noe annet som er kjempespennende er at jeg i dag skal på et nytt skriveverksted med dramaturg og regissør Harry Guttormsen. Det er ett år siden sist, og da fant jeg ut at jeg ikke kunne skrive filmmanus direkte, slik som jeg trodde. Nå har jeg en ny plan som jeg ønsker å diskutere med ham og de andre flinke deltakerene som skal være med. Jeg gleder meg til tre hektiske og intensive kvelder med fullt fokus på historiefortelling.

Om jeg i min hjemmekontorhverdag ønsker meg god og kvalitativ input – helt gratis?
Ja, takk!

Legg igjen en kommentar