Erase and rewind

Det er noe med å ta et skritt tilbake for å komme fremover. Jeg har lenge tenkt en del tanker om dramatisering av historien for film eller TV. Etter tre svært interessante og lærerike kvelder sammen med Harry Guttormsen og en 5-6 engasjerte kursdeltakere (Takk, takk!!!) , der vi gikk inn i historien med et dramaturgisk perspektiv, ser jeg at det oppstår noen komplikasjoner som egentlig ikke har med selve historien å gjøre. Det som er sikkert er at denne historien ikke har kommet til meg for at jeg skal skape negative følelser hos noen i slekten. Derfor ser jeg at jeg kanskje må behandle stoffet på en litt annen måte enn jeg kanskje hadde tenkt.

Når jeg ser tilbake på hvordan jeg begynte å lete etter historien, og hvordan så ting dukker opp mens jeg leter, ser jeg at dette kanskje kan være en interessant inngang for å fortelle den. Dermed blir kanskje dokumentarsjangeren mer riktig å tenke på. Jeg skal nå sette meg ned og tenke i gjennom fokus og vinklinger, men jeg har allerede en idé på hva det kan være jeg ønsker å oppnå med å lete. Min mor har blitt en fin diskusjonspartner i denne prosessen, hun har jo inngående kunnskap til hva det handler om – selv om ting noen ganger blir litt for sårt for henne å lese om. Hvordan min oldemor døde har for familien alltid vært den triste tingen man egentlig ikke snakket om, men alltid vendte tilbake til. I dag satt mamma tilfeldigvis barnevakt her, så jeg måtte derfor bare lufte noen tanker med henne da jeg kom hjem. Det jeg i hvert fall ser at man må ha en viss avstand til stoffet for å klare å behandle det.

Jeg er i hvert fall svært takknemlig for den muligheten jeg har fått, og gleder meg virkelig til jobben videre!

Én kommentar på “Erase and rewind

  1. […] et nytt skriveverksted med dramaturg og regissør Harry Guttormsen. Det er ett år siden sist, og da fant jeg ut at jeg ikke kunne skrive filmmanus direkte, slik som jeg trodde. Nå har jeg en ny plan som jeg ønsker å diskutere med ham og de andre flinke […]

Legg igjen en kommentar